• +36 70 6222 515 | +061 794 21 31
  • [email protected]
  • Budapest, 1046 Szent László tér 7
Aminósavak, fehérjék
Hogyan éljünk együtt az IBS-sel?

Hogyan éljünk együtt az IBS-sel?

Mi az az IBS? Milyen tünetekre figyeljünk?

Ebben a cikkben azt szeretném röviden leírni, hogy milyen valójában ezzel a betegséggel együtt élni és hogyan lehet mérsékelni a kellemetlen tüneteket, amik ennek az állapotnak a velejárói. Ehhez az általános kezelési módokon kívül a saját tapasztalataimat is szeretném megosztani, amiket az évek során gyűjtöttem.

De kezdjük is az elején, hogy mi is az az IBS? Az IBS, vagy irritábilis bél szindróma egy igen csak kellemetlen betegség, ami a hazai lakosság közel 15%-át érinti. Azért nevezném kellemetlen betegségnek, mivel maguk a tünetek könnyedén megnehezíthetik az ember mindennapjait. A leggyakoribb tünetek közé tartozik a hasmenés, székrekedés és ezeknek váltakozása, a puffadás és hasi fájdalmak, valamint görcsök. Előfordulhatnak súlyosabb tünetek is, mint például a véres széklet, ilyenkor minél előbb forduljon orvoshoz, mivel más betegség is állhat a háttérben, mint például az IBD, ami hasonló tünetekkel jár, de két külön betegségről van szó. Továbbá az IBS az életminőséget is ronthatja, mivel az eddig említett tünetekhez nem bélrendszeri tünetek is csatlakozhatnak, mint például a fejfájás, fáradékonyság és a depresszió. Valamint mivel sokszor rendszertelenné válik a székletürítés, ezért az alvás minőséget is befolyásolhatja ez a betegség.

Hogyan alakulhat ki?

Amikor én először szembesültem a tünetekkel és végül orvoshoz is fordultam, akkor elmondta nekem, hogy még a mai napig nem teljesen tisztázott, hogy mitől alakulhat ki ez a betegség az embernél, de a leggyakoribb kiváltó okként említik a stresszt, valamilyen traumát, alapvetően a genetikai hajlamot, és a bélflóra felborulását. Az én esetemben több mint valószínű, hogy megvolt a genetikai hajlam, de egy stresszes időszak során kezdődtek el a tünetek, amelyeket eleinte csak a stresszre fogtam és egy egyszerű diétával próbáltam őket csökkenteni. A diéta rövidtávon hatásos volt, de hosszútávon sikertelennek bizonyult, ezért kezdtem el másra gyanakodni és derült ki végül számomra, hogy mi is áll a háttérben valójában. Ha már a diétára és az étkezésre esett szó, akkor át is térnék arra, hogy milyen étrendet javasolnak nagy általánosságban és, hogy nekem mik a tapasztalataim ezekkel kapcsolatban.

Milyen étrendet alakítsunk ki magunknak?

Szerintem nagyon fontos ezzel a betegséggel kapcsolatban az, hogy figyeljük magunkat, hogy mit eszünk és a különböző ételekre hogyan reagál a szerveztünk. Talán ez a legáltalánosabb tanács, ami mindenkire igaz, akinek ilyen betegsége van, mivel az IBS mindenkinél máshogy viselkedik, mindenki más élelmiszerre lesz érzékenyebb. Termeszétesen vannak még olyan étrendbeli tanácsok, amik általában igazak szoktak lenni, ilyen például az, hogy minél inkább el kell kezdeni csökkenteni a laktóz tartalmú ételeket és italokat. De nem javasolt az erős fűszerek nagy mennyiségben való fogyasztása, a kávé, valamint a nikotin. Ezek az én esetemben abszolút igaznak bizonyultak, először átálltam teljesen laktózmentes termékekre és akkor sokat javult az állapotom, de a puffadás folyamatosan jelen volt. Emiatt átálltam minél inkább növényi alapú termékek fogyasztására és ennek köszönhetően még a puffadás is megszűnt. Az erős fűszerek és a kávé fogyasztásának elhagyása ugyanúgy még inkább javított a helyzeten, ez nem azt jelenti, hogy teljesen ki kell ezeket zárnunk az életünkből, hanem meg kell találni az egyensúlyt, hogy mennyit fogyaszthatunk belőlük. Ehhez a betegséghez a kulcs a mértékletesség, ki kell tapasztalnunk, hogy miből mennyit lehet enni és naponta hányszor. Továbbá amit kifejezetten javaslok, az a szénsavas üdítők mellőzése és a magok kerülése minden formában, gondolok itt a zöldségek magjaira,. De ha már a zöldségekre esett a szó mindenképpen megemlíteném, hogy a nyers gyümölcsök és zöldségek fogyasztása is kerülendő nagy mennyiségben, de főzve se essünk túlzásba velük. Viszont mivel így a szervezetünk fontos tápanyagoktól esik el, ezért fontos ezeknek a pótlása vitaminokkal. Például ha C-vitamin port keverünk az italunkba, ami nálunk lesz a nap folyamán, akkor egész nap biztosítva van a C-vitamin pótlása anélkül, hogy különösen figyelni kéne rá.

Életmód

Mint már ahogy a cikk elején említettem ezzel a betegséggel meg kell tanulni együtt élni, ezért szükséges az, hogy egy rendszert állítsunk fel magunknak, hogy naponta hányszor étkezünk és mikor. Szerintem a legjobb az az, ha naponta 5 alkalommal étkezik az ember közel azonos időpontokban, például 7-kor egy kis reggeli, azután 10 körül valami napközbeni szendvics, 2-kor ebéd, azután pár órával egy uzsonna és végül 7 óra magasságában a vacsora. Természetesen ez egyén függő, hogy ki mikor kezdi a napját, de a lényeg, hogy sose legyen üres az ember hasa. Én, amikor elkezdtem erre rendesen odafigyelni, akkor azt vettem észre magamon, hogy a wc-re járás is azonos időkben történik, így kevésbé kerülök már kellemetlen helyzetekbe.

Végső gondolatok

Az első és legfontosabb, hogy elfogadjuk azt, ha ilyen betegségünk van és meg tanuljunk vele együtt élni, nem pedig úgy kezeljük, mint egy normális betegséget, ami pár napon belül elmúlik. Ha ezt elfogadjuk és elkezdünk odafigyelni a táplálkozásunkra, akkor nem egyik pillanatról a másikra, de hosszútávon minimálisra csökkenthetjük a betegséggel járó kellemetlenségeket.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük